Verslag van de Algemene Ledenvergadering gehouden op donderdag 01 juni 2023 om 19:30 uur in De Molenaar aan de Bilderdijkstraat 28 te Winterswijk
Aanwezig: Bestuur Huurdersvereniging Winterswijk: de dames J. te Lindert (voorzitter), G. Hanevelt (secretaris), de heren A. Hoenderboom (penningmeester), H. Mengers (klachtencommissie) en 16 leden; namens de Woonplaats mevr. I. Mes en dhr. E. Hiddink en de bestuursleden Huurdersverenigingen van Dinxperlo, ’t Walfort (Aalten) en Bastion (Groenlo). Gastsprekers De dames Ch. te Lintum en D. Tuinte beide werkzaam bij het Sociaal Team van De Post Afwezig met kennisgeving: De dames te Grotenhuis, Brouwer en dhr. Prinsen (leden Huurdersvereniging Winterswijk) en dhr. M. Ubbink (aspirant bestuurslid Huurdersvereniging Winterswijk) Agenda: 1. Opening 2. Mededelingen 3. Notulen Algemene Ledenvergadering 27 september 2022 4. Jaarverslag 2022 5. Financieel jaarverslag 2022 6. Verslag kascommissie 7. Bestuursverkiezing Aftredend en herkiesbaar Joke te Lindert Aftredend en herkiesbaar André Hoenderboom Invulling vacature bestuurslid Martijn Ubbink aspirant lid 8. Rondvraag 9. Pauze 10. Gastsprekers 11. Sluiting
Opening De voorzitter opent de vergadering en heet iedereen welkom op de Algemene Ledenvergadering van de Huurdersvereniging en aansluitend stelt zij het bestuur voor. -Martijn Ubbink, aspirant bestuurslid kan niet aanwezig zijn op deze vergadering vanwege dringende privé omstandigheden. Mevrouw te Lindert had hem graag aan de leden voorgesteld.
Mededelingen -De voorzitter vraagt of alle aanwezigen de presentielijst hebben getekend en deelt mee wie zich hebben afgemeld. Ook vraagt zij alle mobiele telefoons op “stil” te zetten. -Punt 8 van de agenda “Klachten” komt te vervallen. Er worden tijdens deze vergadering geen klachten behandeld. -Voor wijk- en buurtbeheer is er een “potje”. Dit “potje” is bedoeld voor mensen die iets willen organiseren voor hun wijk en/of buurt. Na goedkeuring wordt het aangevraagde bedrag uitgekeerd door de Huurdersvereniging. -Op 5 december 2022 werden prestatieafspraken ondertekend door Grietje Hanevelt en Henk Mengers. Deze afspraken zijn met behulp van Simone Bovenhorst van de Woonbond tot stand gekomen. -Zoals iedereen heeft kunnen lezen zijn de sloopwerkzaamheden van de Europalaan voor een jaar opgeschort. Dit door de aanwezigheid van vleermuizen in het gebouw.
Notulen 27 september 2022 Deze worden onder dankzegging goedgekeurd en vastgesteld.
Jaarverslag 2022 De secretaris, Grietje Hanevelt, behandelt het Jaarverslag 2022. -Zij meldt dat de Huurdersvereniging druk bezig is nieuwe bestuursleden te werven. -Daarna benoemt zij het aantal Bestuursvergaderingen (13), tripartite vergaderingen (3), verhuureenheden (ongeveer 2600), leden (ongeveer 1491) en tot slot het overleg met de Woonplaats (5). -De stukken over 2022 heeft de Huurdersvereniging naar de Woonplaats gestuurd. Deze zijn, onder voorbehoud, door de Woonplaats goedgekeurd. Definitieve goedkeuring gebeurt na goedkeuring door de leden. -In 2022 heeft de Klachtencommissie zes klachten ontvangen waarvan er vier zijn afgehandeld. Het blijkt dat de klachten die binnenkomen meer arbeidsintensief zijn geworden. -Het sociaal plan voor de sloop/nieuwbouw van de Europalaan is in samenwerking tussen de Woonplaats, de Huurdersvereniging en de Woonbond tot stand gekomen. -Aanvragen voor een financiële bijdrage uit het “potje” van wijk- en buurtbeheer zijn door de Huurdersvereniging toegekend aan de Leliestraat voor Burendag en aan Den Pollewik voor een partytent. -Op de website van de Huurdersvereniging zijn diverse mailadressen te vinden en een telefoonnummer als er vragen of klachten zijn die men niet zelf kan oplossen. Financieel jaarverslag 2022 De penningmeester, André Hoenderboom heeft een financieel overzicht gemaakt van de winst- en verliesrekening. -De balans per 31 december 2022 geeft een positief resultaat. -Het overzicht bevat een kolom resultaten en een kolom begroting en de bedragen zijn tegen elkaar weggestreept, resultaat positief/winst. -Daarna geeft hij een toelichting op de onderdelen van de winst- en verliesrekening. -Na 25 jaar is het kantoor van de Huurdersvereniging verbouwd en zijn er nieuwe meubels aangeschaft. De verbouwing is door Jan Mengers gedaan. -Verder zijn er tijdens het boekjaar 2022 geen bijzondere uitgaven gedaan. -Tot slot verzoekt de penningmeester de vergadering om hem decharge te verlenen over het boekjaar 2022. Verslag Kascommissie -Op 13 mei 2023 hebben Sander Hanevelt en Jan te Brake de boeken gecontroleerd, goed bevonden en ondertekend. -De heer ten Damme is afgetreden vanwege zijn verhuizing naar Groenlo en Jan te Brake heeft zijn taak overgenomen. Sander Hanevelt is van plan af te treden. -De penningmeester, André Hoenderboom, vraagt de vergadering om twee nieuwe leden. Wie interesse heeft kan zich bij hem melden. Daar zich niemand meldt, zullen de twee zittende commissieleden Sander Hanevelt en Jan te Brake nog een jaar de kascontrole doen. -De leden verlenen de penningmeester decharge en hij bedankt de vergadering. Bestuursverkiezing De Huurdersvereniging heeft flyers gemaakt met een oproep voor nieuwe bestuursleden. Er hebben zich twee personen gemeld en Martijn Ubbink is aspirant bestuurslid geworden. Helaas kan hij nu niet voorgesteld worden vanwege afwezigheid.
De twee bestuursleden die aftredend en herkiesbaar zijn, zijn: Mevrouw Joke te Lindert, aftredend en herkiesbaar. De heer André Hoenderboom, aftredend en herkiesbaar. Beide worden zonder tegenstemmen herkozen.
Rondvraag -Dhr. van de Roode: de scootmobiel wordt gewoon verplaatst, is beschadigd en er is geen oplader. Naar aanleiding hiervan wil hij weten of het niet mogelijk is om camera’s op te hangen. Mevrouw Mes, van de Woonplaats, zal dit onderzoeken. -Blijft alles wat besproken wordt tijdens een bestuursvergadering binnenskamers? De bewonerscommissie van de Molenaar vraagt zich dit af omdat het gerucht al rondgaat dat er extra parkeerplaatsen worden gecreëerd terwijl zijzelf nog aan het overleggen met de Woonplaats en de Gemeente. -De voorzitter kan hier geen antwoord op geven want ze weet niet waar die geruchten vandaan komen.
Pauze
Gastsprekers Na de pauze verwelkomt de voorzitter de beide dames van het Sociaal Team en geeft hen het woord. Via PowerPoint laten zij zien wat het werk van het Sociaal Team bij de Post inhoudt. -Bij de Post kunnen inwoners van Winterswijk, op velerlei gebieden, met hun vragen terecht. Er is één loket voor de diverse vragen. -Het Sociaal Team is onderverdeeld in team individueel en team projecten. -Team individueel heeft gesprekken met mensen waarin zoveel mogelijk naar de totale situatie wordt gekeken. -Team projecten werkt met groepen mensen zoals bijvoorbeeld buurtsportcoaches. -Tevens houden zij de vinger aan de pols en gaan out-reachend te werk. -Sociale teams krijgen steeds vaker de opdracht om ook in een vroegtijdig stadium outreachend te werk te gaan met het oog op preventie van problematiek. Zij gaan hiervoor op huisbezoek, gevraagd of ongevraagd. -Tot slot is er gelegenheid tot het stellen van vragen. Een lid wil graag weten in wiens dienst de dames werken? Beide dames zijn in dienst van de Gemeente Winterswijk en het Rijk betaald mee aan de kosten. -Een ander lid was bij de Post prettig geholpen met het aanvragen van een Valys pas. Sluiting De voorzitter bedankt beide dames voor hun presentatie en niets meer aan de orde zijnde sluit zij om 21:00 uur de vergadering en dankt zij iedereen voor hun komst en wenst hen wel thuis.