Vereniging Huurdersplatform De Woonplaats

Op regionaal niveau wordt de Huurdersvereniging Winterswijk, en daarmee ook de huurders, vertegenwoordigd door de Vereniging Huurdersplatform “De Woonplaats”. Bij het Huurdersplatform hebben zich acht huurdersverenigingen aangesloten en zij vertegenwoordigt daarmee ongeveer 17.000 huurders van De Woonplaats in onder meer Enschede, Winterswijk, Groenlo, Aalten en Dinxperlo. Dit Huurdersplatform heeft een controlerende taak en kan invloed uitoefenen op het algemeen beleid en beheer van De Woonplaats met betrekking tot onderwerpen, die rechtstreeks van invloed zijn op de woon- en leefsituatie van de betrokken huurders.Het Huurdersplatform maakt met De Woonplaats afspraken over de ontwikkeling van de huren. Omdat de Huurdersvereniging lid is van het Huurdersplatform, hebben wij daar invloed op. Om haar controlerende taak uit te kunnen voeren, heeft Het Huurdersplatform het recht een bindende voordracht te doen voor minimaal één derde van het aantal zetels in de Raad van Commissarissen van De Woonplaats.
Onze huurders hebben natuurlijk voornamelijk van doen met De Woonplaats, en dan met name over wat zich op lokaal niveau, dus binnen Winterswijk, afspeelt. De Woonplaats is ontstaan in Winterswijk, maar heeft door overnames en fusies inmiddels ongeveer 17.000 sociale huurwoningen in verhuur. In Winterswijk heeft De Woonplaats ongeveer 2.200 sociale huurwoningen (inclusief zorgwoningen) in beheer. In Winterswijk is alléén De Woonplaats actief en daarom is er ook maar één huurdersvereniging.

Woonvisie
De Woonplaats bepaalt jaarlijks haar beleid in overleg met de Gemeente en de Huurdersvereniging. De gemeente heeft hierin een belangrijke stem, omdat de Gemeente kan voorzien hoe de bevolking zich gaat ontwikkelen en hoeveel en welke huur-woningen er in de toekomst nodig zijn. Dat wordt vastgelegd in een Woonvisie. De Woonplaats geeft daarin aan wat zij binnen haar mogelijkheden kan realiseren. Daar wordt jaarlijks over onderhandeld met de Gemeente en de Huurdersvereniging. Aan het eind van elk jaar worden resultaten van de onderhandelingen vastgelegd in de zogeheten Prestatie-afspraken voor het volgende jaar.

De Woonbond

Onze vereniging is aangesloten bij de Woonbond, de landelijke koepel van huurdersverenigingen. In Nederland zijn ongeveer 2.400.000 sociale huurwoningen waarvan de huurders zijn verenigd in huurders-organisaties (zowel verenigingen als stichtingen). Daarnaast zijn er nog eens ongeveer 1 miljoen huurwoningen in de private sector. Huurders die bij particuliere verhuurders wonen, en niet bij bij een huurdersvereniging zijn aangesloten, kunnen deze huurders ook persoonlijk lid zijn van de Woonbond.

Afspraken maken
De Woonbond is dus een belangrijke partij met een groeiende invloed. Op landelijk niveau praat de Woonbond namens de huurders met de Overheid (Den Haag) en met Aedes, de overkoepelende belangen-organisatie van woningcoörperaties, waar ook De Woonplaats lid van is. Belangrijk onderwerp is bijvoorbeeld het landelijke tekort aan sociale huurwoningen. Ook probeert men landelijk afspraken te maken over de huren. In de komende jaren zal het verduurzamen van huurwoningen een heel belangrijk onderwerp zijn.Professionele belangenbehartiging
De Woonbond heeft een bestuurlijke afdeling voor de belangenbehartiging en daarnaast een professionele afdeling, waar leden, dus ook onze Huurdersvereniging, terecht kunnen voor professionele ondersteuning en advies. De Huurdersvereniging Winterswijk maakt hier uiteraard ook gebruik van om de belangen van Winterswijkse huurders te behartigen.

Financiële ondersteuning

Huurdersvereniging Winterswijk is een sociale maatschappelijke organisatie zonder winstbejag. Wij tonen onze maatschappelijke betrokkenheid ook door het af en toe verlenen van financiële ondersteuning aan projecten die onze leden belangrijk vinden.Naast de structurele financiële ondersteuning van zes Bewonerscommissies van appartementencomplexen en de Winterswijkse speeltuinvereniging ondersteunden wij onderstaande projecten in de afgelopen jaren:

Jaar Wie Wat
2020 Den Pollewik 25 jaar Donatie
2018 Voedselbank Oost-Achterhoek Donatie
2018 Kledingbank Winterswijk e.o. Donatie
2017 K.B.O Seniorendag Winterswijk-Vreden
2017 Stichting Hart4Winterswijk Sponsoring AED
2016 Hospice De Lelie Donatie

Tripartiteoverleg

Wat betekent Tripartite overleg: Dat betekent in normaal Nederlands: Drie partijenoverleg (Gemeente, Woonplaats, Huurdersvereniging)Regelmatig overleggen wij met de Gemeente Winterswijk en Woningbouwcoperatie Woonplaats. Het uiteindelijk resultaat van dit overleg is een overeenkomst tussen deze drie partijen, die jaarlijks, nadat iedereen akkoord is gegaan, wordt ondertekend en daarna een jaar geldig is. Hoe de diverse afspraken opgevolgd wordt door de Gemeente Winterswijk en De Woonplaats, wordt door ons nauwlettend gevolgd.

Beroepskrachten
De mensen waarmee wij in het tripartite overleggen, de Gemeente en de Woonplaats, zijn beroepskrachten. Het is hun baan, hun werk, om dit te doen. Wij zijn vrijwilligers en wij steken er onze tijd, energie en kennis in, ten behoeve van de huurders, onze leden. Omdat wij geen juristen zijn en niet altijd alle kennis hebben die de andere partijen wel hebben – of inhuren – , kunnen wij altijd een beroep doen op de Woonbond. Dat is een organisatie die alle huurdersverenigingen in Nederland assisteert en ondersteunt. Daardoor kan de huurdersvereniging, hoewel het een vrijwilligers vereniging is, toch met de benodigde kennis van de materie met de andere partijen overleggen, als een gelijkwaardige partner.